Week 5 'Schoolbezoek Galibi, pooltoernooi en feestjes'

26 maart 2018 - Galibi, Suriname

Dag lieve allemaal,

Vandaag weer mijn nieuwe weekverslag, veel leesplezier!

Maandag
Vandaag was onze eerste en tevens laatste stage dag van deze week. Ik heb me weer heerlijk vermaakt met de kinderen. Vandaag hadden wij ook voor het eerst ons uniform aan, waar we enorm veel leuke reacties op gekregen hebben. Het was vandaag mijn beurt om yoghurt voor de klas te halen bij de hoofdlocatie, welke aan de overkant van de weg is, dus zag de directrice mij in mijn uniform. Ze was aan het bellen maar stopte haar gesprek om te zeggen hoe mooi ze mijn uniform wel niet vond en dat ze het zo leuk vond dat ik er nu echt bij hoorde. Op mijn locatie waren ze ook enorm enthousiast, zelfs de kinderen zeiden: ‘Juf, wat heeft u een mooi uniform aan!’. Na schooltijd vroeg de hoofdkleuterleidster of ik 28 maart mee wilde op teamuitje. Dit ga ik zeker doen, ik ben heel benieuwd hoe dat wordt! Ze wilde ook graag een foto maken van ons (de leerkrachten) samen omdat ik er nu echt bijfacetimen met Antoine en Meike hoorde. Helaas was hun bus net aan gekomen en dan is het altijd rennen omdat ze anders als ze deze bus niet halen, een uur later thuis zijn dan normaal. Eenmaal thuis aangekomen heb ik nog even gezellig gefacetimed met Antoine en Meike! Hierna ben ik nog wat dingen gaan wassen en ben ik mijn tas in gaan pakken voor onze aankomende trip: Galibi!

Dinsdag
In de ochtend vertrokken we naar zusenzo waar we opgehaald werden om naar Galibi te vertrekken. Galibi is een klein Indianen dorpje wat bekend is doordat schildpadden hier eieren komen leggen. Onderweg zijn we ongeveer 10x gestopt omdat de taxi chauffeur overal iets moest brengen of afhalen. Geen idee wat, maar misschien is dat ook maar beter. Maar goed, na een lange autorit kwamen we aan bij albina, waar we moesten wachten op de boot om naar Galibi te gaan. Dit duurde natuurlijk weer langer dan verwacht, maar dat zijn we ondertussen wel gewend hier. Er kwam een soort korjaal aan met een dakje erboven, waardoor we dachten dat we mooi droog zaten. Helaas waaiden het zo hard, dat er veel water alsnog de bootIn de boot in kwam maar goed, het idee was leuk. Onderweg was het enorm mooi, witte strandjes, palmbomen en wat kleine dorpjes. Na 24 km over het water gevaren te hebben kwamen we aan bij het dorpje Galibi. We zijn de boot uitgestapt, in het water, en zijn Mooi Galibinaar ons optrekje voor de aankomende 3 dagen gelopen. Het waren kamers met 3 of 2 bedden erin, niets meer en niets minder. Ik was al blij dat er bedden waren in plaats van hangmatten, grappig hoe snel je standaarden hier veranderen. Na de kamers verdeeld te hebben, hebben we onze bikini aangetrokken en zijn we lekker op het strand gaan liggen. Hierna hebben we lekker middag gegeten en zijn we nog even naar het plaatselijke winkeltje geweest. Wij wilden Borgoe (Surinaamse rum) halen, maar hier was nog maar een fles van. Zijn broertje, Daroe, was er nog wel, dus toen hebben we dat maar genomen. Na het avondeten zijn we op een handdoekje sterren gaan kijken en zagen daarna 2 Indianen bij een kampvuur zitten. Hier zijn we bij gaan zitten en toen hebben we liedjes gezongen met de gitaar. Het was erg leuk om mee te maken!

Woensdag
Vandaag hebben we op de lokale school gekeken toen er les gegeven werd. Ik had De schoolverwacht dat deze school nog minderen middelen had dan mijn school in de stad, maar deze school wordt goed gesubsidieerd waardoor het er aan niet veel ontbrak. Als je het gaat vergelijken met Nederlandse scholen was het natuurlijk wel erg anders, maar vergeleken met mijn school hier was het praktisch hetzelfde of op sommige vlakken nog beter. Wij waren met de onderwijsinspectie vanuit het RKBO mee. In de eerste klas waar ik met een groepje ging kijken zat de vrouw van de inspectie ook. Deze arme leerkracht had dus 4 mensen achterin haar klas staan on te kijken hoe ze het deed en of het wel goed was. Hier werd ze natuurlijk enorm zenuwachtig van, vooral toen de inspectie voor ons en de kinderen steeds ingreep en vertelde wat anders en beter kon. Na 2 uur rond gekeken te hebben op deze school hadden we het wel gezien en hebben we ons terug getrokken op ons kamp. Hier hebben we weer heerlijk gezond, gevolleybald en later op de dag nog een dorpswandeling gemaakt. In de avond zijn wij op schildpadden tour geweest en hebben we weer een schildpad gezien die eitjes aan het leggen was. Helaas was het hier wat minderen goed geregeld dan op Braamspunt. De regel is dat je niet met wit licht mag schijnen op schildpadden omdat ze dan uit hun trans kunnen raken waardoor ze niet alle eitjes leggen. Onze gids had hier echter maling aan en was niet goed voorbereid, hij had namelijk geen rode lamp maar een witte lamp mee. Toen we hem hierop aanspraken vond hij het onzin. Er zijn bij dit gebied wel mensen die het in de gaten houden of toeristen goed om gaan met de schildpadden, maar hij zei ons dat hij over die mensen ging, dus dat zij hem daarom niet aanspraken. Toen hij ook nog de flippers van de schildpad op tilde om te laten zien waar de eitjes waren was het voor ons wel klaar en wilde we graag weer terug naar ons kamp. Toen we aankwamen was het inmiddels ook al 2 uur. We hebben nog wat leuke drankspelletjes gedaan en zijn daarna gaan slapen.

Donderdag
De wekker ging, na 3,5 uur slaap, weer op tijd, omdat we 3 klassen op moesten vangen zodat de inspectie met de leerkrachten in gesprek kon. We hadden een leuke gymles bedacht wat we met de 3 klassen tegelijk wilde gaan doen. Weuitzicht van onze kamer op de school hadden alles al klaar gezet en hadden ons voorbereid. Toen we op de school aankwamen hadden ze de pauze een half uurtje verzet waardoor wij niet meer nodig waren. Hierna zijn we weer terug naar ons kamp gelopen (lees 50 meter) en zijn we weer verder gegaan waar we goed in zijn geworden hier; relaxen. Het plan was om 11 uur te vertrekken. Dit werd al snel 12 uur en uiteindelijk gingen we om 1 uur hier weg. Afspraak is afspraak gaat hier niet helemaal op, dus leer ik het steeds beter los te laten. Het motto hier is dan ook geworden: No spang! Wat ‘maak je niet druk’ betekend. Eenmaal thuis aangekomen heb ik mijn tas uitgepakt en kon ik me klaar gaan maken voor de donderdagavond. We zijn eerst lekker uit eten geweest bij Kokobana, een Mexicaans restaurant waar ik heerlijke nacho’s gegeten heb. Na het eten zijn we door gegaan naar het poolcafé waar we mee hebben gedaan aan de poolcompetitie. We waren de beste van de verliezers, waardoor we nog een potje mochten spelen. Toen wonnen we en mochten we er nog een spelen, helaas verloren we de wedstrijd hierna en waren we uitgeschakeld. Na het poolen zijn we richting Havana vetrokken waar we nog wat dansjes en drankjes gedaan hebben. Vrijdag Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen, wat dingetjes voor school gedaan, boodschappen gedaan en pannenkoeken gebakken!

Zaterdag
Vandaag ben ik weer een dagje voor school bezig geweest en in de avond zijn weHuisfeestje! gezellig met een groep uit eten gegaan. Hierna zijn we naar huis gegaan om ons klaar te gaan maken voor het 2de huisfeest van deze maand. Het was een super goed geregeld feest waar veel mensen op af gekomen waren. We hebben ons weer kostelijk vermaakt en zijn rond 4 uur nog even naar Tequila gegaan en daar nog wat dansjes gewaagd.

Zondag
Vandaag weer een rustig dagje gehad en wat uitgebrakt. Heerlijk hoe het hele huis hier de zondag door brengt. De helft loopt de hele dag in pyjama en iedereen, waaronder ik, voert vrij weinig uit. Het plan was om uiteten te gaan, maar we hebben wat diepvries pizza’s gehaald en die gegeten.

Het is een iets beknopter verslag geworden dan dat jullie van me gewend zijn, maar jullie zijn toch weer bij gepraat!

Liefs,

Anne Merel

1. Terry:
    26 maart 2018
    Ik had het wel leuk gevonden om meer te lezen 😜
    Die stage van jou is één grote vakantie volgens mij !!
    Geniet er maar lekker van 😘😘