Week 14 'Varkens, dolfijnen en de terug reis'!

30 mei 2018 - Willemstad, Curaçao

Dag Lieve allemaal,

Daar is hij dan, mijn allerlaatste week verslag! Wat is de tijd voorbij gevlogen, niet normaal! Lees hier mijn laatste avonturen op Curacao.

Maandag
Vandaag zijn we met Mieke en Leon de west kust afgereden en hebben we verschillende strandjes bezocht. Zo zijn we naar Playa Porto Marie geweest, de Grote knip en nog veel meer strandjes. We zijn overal even gaan snorkelen en daarna weer snel door gegaan, zodat we veel konden zien deze dag en dat is gelukt!

Flamingo'sPlaya Porto Marie

Dinsdag
Vandaag zijn we naar Willemstad geweest, waar we een foto hebben gemaakt met hét Dushi bord, over de pondjesbrug hebben gelopen, voor de karakteristieke, gekleurde handelshuizen hebben geluncht en nog wat door de stad hebben gelopen. In de avond hebben we zelf lekker gekookt.

Dushibrug

Woensdag
Vandaag zijn we vroeg op pad gegaan om de Christoffelberg te gaan beklimmen. Op een gegeven moment reden we op een weg die heel steil en vol gaten was. Ik vertrouwde het niet helemaal dus vroeg aan Emily of ze nog een keer wilde kijken wat ze ingevoerd had. Dit was de Christoffelberg zelf, maar we moesten eerst naar het nationaal park om kaartjes te kopen. Toen de weg nog steiler er slechter werd ben ik omgedraaid en zijn we over de beschaafde weg gegaan. Nadat we kaartjes gekocht hadden bij het nationaal park moet je het begin stuk van de berg met de auto doen. Dit zijn wel geasfalteerde paden maar man wat waren die weer steil! Ik heb in ieder geval goed ervaring opgedaan hier met in de bergen rijden! Wij hadden in Suriname al 3 bergen beklommen, dus dachten dat we deze wel gemakkelijk Christoffelbergkonden doen. Nou, het was me een partijtje heftig! Er waren hele zware stukken bij en op het laatst moest je gewoon met handen en voeten klimmen. Onderweg kwamen we twee meiden tegen waarvan eentje het ook zwaar had, zij heeft de rest van de weg met ons mee gelopen omdat de ander dit al vaker had gedaan en sneller naar boven ging. Achteraf bleken dit huisgenootjes te zijn van Nadine en Hanna, die bij ons in dezelfde jaargroep zitten op de Kpz en waarmee we vorig jaar naar Rome zijn geweest! Heel toevallig weer.

avondje uitHierna zijn we nog even naar Playa porto marie geweest, waar we heerlijk op het strand gelegen hebben.

In de avond zijn we naar Mieke en Leon gegaan en zijn we daarna gezellig uit geweest op het strand.

Donderdag
Vandaag was dé dag aangebroken: we zijn met dolfijnen gaan zwemmen! Wauw Dolfijnen zwemmen beginwat was dit een gave ervaring! Eerst zijn we Hanna en Nadine op gaan halen, zodat zij foto’s voor ons konden maken vanaf de zijkant. Toen zijn we naar The Dolphin Academy gereden en hebben we ons daar gemeld. Na een introductie film zijn we ons gaan omkleden en konden er flippers uitgezocht worden. Hierna werden we verdeeld in groepjes en maakten we kennis met onze trainsters.

In het begin gingen we het water in en moesten we de dolfijnen nog even negeren. Zwemmen met dolfijnIedere groep had 2 dolfijnen, maar wij hadden er 3 omdat er eentje bij was van 3 jaar die alles nog moest leren. Hij kwam in het begin steeds om me heen zwemmen, maar dat was niet de bedoeling dus moest ik hem negeren. Nou probeer dat maar eens als een speels dolfijntje om je heen zwemt die met je wil spelen, dat wat zo lief!

Hierna mochten we een hand op de zijkant van de dolfijn leggen die bij je zwom enKus van een dolfijn dan mocht je rustig mee zwemmen. Dit was al heel bijzonder om mee te maken, de dolfijnen wachten heel lief op je en zijn dan heel rustig. Hierna gingen we games met ze spelen zoals laten zingen, een kusje en flippers/handen schudden.

Op het einde mochten we onze snorkelsets opzetten en konden we een kijkje nemen in de onderwaterwereld van de dolfijn. Je mocht ook met ze mee naar beneden duiken, maar dat was nog best lastig naast zo’n dolfijn! Als laatst hebben ze ons nog even uitgezwaaid en hebben we ze nog een laatste aai gegeven en was het alweer voorbij.

Ondanks dat Hanna en Nadine hele mooie foto’s van ons gemaakt hebben, hebben we toch ook de foto’s gekocht van de Dolphin Academy zelf. Zoiets doe je waarschijnlijk maar één keer in je leven dus dan wil je daar wel mooie foto’s van!

Hierna hebben we nog even rond gelopen in het ‘aquarium’ en hebben we nog even bij de andere beesten gekeken. Daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we een relax dagje gehad.

Vrijdag
In de ochtend hebben we een van de meisjes van de Christoffelberg en nog een ander meisje opgehaald en zijn we naar Tugboat gegaan. Dit is een gezonken schip vlak voor de kust waar je bij kan snorkelen. We hadden een flesje met brood mee genomen dus waren er enorm veel vissen te zien!
Vandaag hadden er ook twee huisgenootjes een tussenlanding op Curaçao waar ze 5 uur moesten wachten op hun vlucht terug naar Paramaribo. Wij hebben hen toen opgehaald met de auto en zijn gezellig met hen naar Kokomo beach gereden, waar we heerlijk hebben geluncht.

Kokomo beachLunchen met Emily, Renee en Linda!

Hierna hebben we linda en Renee weer terug gebracht en zijn we weer terug gegaan naar Kokomo beach waar de de rest van de dag lekker hebben gelegen.

In de avond was het tijd voor nachtwerk, weer een feest op het strand wat wij natuurlijk niet konden missen. Het was weer een gezellig avondje, samen met de huisgenootjes van Hanna en Nadine!

Zaterdag
Vandaag zijn we naar park Shete boka geweest waar het water erg hard tegen dePark Shete boka rotsen aan botst. Erg indrukwekkend om te zien, maar na een paar stops hadden we dat ook al best snel gezien en zijn we lekker gaan lunchen bij Playa Lagun.

In de avond zijn we nog even langs Jan Thiel geweest waar een strandfeestje gaande was. Hier hebben we eerst wat gegeten en toen nog een drankje gedaan en daarna lekker naar huis gegaan.

Zondag
Vandaag ging de wekker vroeg, want om 7 uur vetrokken we met de auto naar het Catamaranverzamelpunt om naar Klein Curacao te gaan. We zijn gaan varen met een Catamaran en Emily, een paar Duitsers en ik gingen voorop het dek zitten. De kapitein waarschuwde ons dat we nat ging worden, maar we dachten dat dat wel mee ging vallen. Nou, nat dat waren we zeker! Jeetje, de golven kwamen letterlijk over ons heen zo hoog waren ze. Op een gegeven moment hebben de snorkels en duikbrillen erbij gepakt en zaten we zo op de boot. Na een half uur het gevoel te hebben dat je in een achtbaan zit, had mijn maag het opgegeven en was ik vreselijk misselijk. Het Klein Curaçaoleek of er een knop om ging, opeens was bijna iedereen aan het braken op de boot, heel lekker. Maar goed na een uur en driekwartier varen kwamen we aan op het idyllische eilandje Klein Curaçao. Hier hebben we even gezond en zijn daarna weer opgehaald met een klein bootje om te komen BBQ’en op de grote boot. Hierna hebben we nog een rond over het eiland gelopen naar de verlaten vuurtoren en daarna was het al weer tijd om terug te gaan.

Nu was het echter veel minder erg, want nu gingen we met de golven mee waardoor het veel rustiger voelde. De terugweg hebben we dan ook heerlijk in de ‘netten’ van de catamaran gelegen en is het laatste kleurtje erbij opgevlogen!

In de avond was het weer tijd voor een strandfeestje en daarna zijn we moe maar voldaan ons bed ingedoken.

Maandag

De laatste gehele dag stond in het teken van uitslapen, zon, zee en strand. We hebben weer een heerlijk dagje gehad en zijn in de avond met een groep mee uiteten geweest bij de pizzeria. Hier kon je onbeperkt pizza’s eten, maar niemand heeft veel meer op dan 1,5 haha maar het idee is leuk! Toen de het restaurant uit liepen zagen we ons autootje achter een hek staan, een dicht hek. Shit! Dat was weer een blonde actie van ons, de parkeerplaats hoorde bij een winkelcentrum en die ging in de avond dicht. Uiteindelijk hadden we een slagboom gevonden die niet op slot was en heef Emily die opgetild en ben ik er snel onderdoor gereden. Daar hadden we wel even geluk mee!

Hierna hebben we de koffer ingepakt, met veel pijn en moeite. Het was wéér even een dingetje, maar hij ging gelukkig dicht!

Dinsdag

De dag van ons vertrek! Om 6 uur werd ik al wakker en heb ik nog even gezellig voor de laatste keer vanuit Curaçao met Meike gefacetimed en hebben we het huisje wat opgeruimd. Om 11 uur kwam onze huisbaas ons ophalen en heeft ons naar het vliegveld gebracht.

Heel gek om nu echt weer naar huis te gaan, maar ook wel weer fijn! Nu ik eenmaal weg ben uit Suriname is het ook goed om naar huis te gaan, alhoewel een weekje Paramaribo erachteraan ook nog leuk was geweest!

Zo dat was het dan. Dit laatste verhaal heb ik in het vliegtuig getypt, inclusief huilende kinderen en vervelenede voorburen die hun rugleuning achterover hebben gegooid. Maar hee, die kinderen maken me niets uit, ik vind het alleen maar leuk als ze langs komen rennen en een speen aan me proberen te geven. En die voorburen, ach ook dat overleven we deze vlucht!

Lieve, trouwe lezers, wat leuk dat ik zoveel positieve reacties van jullie heb gekregen op al mijn reisverhalen! Dit motiveerde mij enorm om door te blijven schrijven en daar ben ik jullie nu heel erg dankbaar voor!!

Heel veels liefs,

Anne Merel

PS.Inmiddels ben ik thuis en zoek ik wat foto;s bij het verhaal op mijn bank thuis. Heel gek maar ook weer fijn om thuis te zijn!!

1. Cor:
    30 mei 2018
    Dank je wel voor de leuke verhalen tijdens je stage! We zijn blij dat je er weer bent!
  2. Ernst Voogd:
    31 mei 2018
    Er komt toch wel een boekvorm van al deze leuke verhalen (+foto’s)?
    LvL (leuk voor later)
  3. Els Schonk:
    31 mei 2018
    Een boekvorm lijkt mij een fantastisch idee, Merel! Je schrijft zo beeldend. En is inderdaad érg leuk voor later.
    Dank je voor het feit dat ik een beetje je re mocht meemaken. Ik heb genoten!
  4. Ellen:
    31 mei 2018
    Geweldig weer om te lezen , leuk dat je het de laatste week ook zo fijn heb gehad, maar nu........ wat moet ik nu zo zonder je verhaal? Misschien een wekelijks verhaaltje over je belevenissen hier in Apeldoorn. Ha ha. Dank je wel Anne Merel voor je wervelende verhalen. X
  5. Anne Merel:
    1 juni 2018
    Ahhh wat lief allemaal!!
    Een boekvorm is inderdaad niet zo’n gek idee en zeker leuk voor later!
    Bedankt dat jullie mij zo trouw gevolg hebben, dat maakte het extra leuk om mijn verhalen te delen!