Week 4 'Naar de kapper, een nieuwe sport en quad rijden!'

19 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Dag Lieve allemaal,

Vandaag is mijn reisverslag iets later gepubliceerd dan normaal, omdat ik het gisteravond gewoon glad vergeten ben!

Maandag
Vandaag kon het echte leven weer beginnen, ‘het was vroeg boi’, zoals ze hier zullen zeggen. Maar goed, ik had mijn kindjes na dinsdag al niet meer gezien dus vond het ook wel weer leuk om naar hen toe te gaan! Ik werd dan ook weer hartelijk ontvangen met veel brasa's (knuffels), wat een schatjes zijn het toch. Normaal gesproken hebben de kinderen hun tassen buiten het lokaal staan. Omdat ze hier geen gang hebben, staan die tassen dus echt buiten onder het afdak. Dit is op iedere school in Paramaribo zo. Nu zijn er op een andere school drugs gevonden in een meisje haar drinken, echt bizar. Nu moeten alle ‘thermossen’ (zo noemen ze dat hier, ook al is het gewoon een plastic flesje) in het lokaal staan zodat we er zicht op hebben.

De dag verliep verder rustig, ik ben hier en daar ingesprongen en heb de kinderen wat extra begeleid. Het schoolhoofd kwam naar me toe en zei dat we nog geen proper gesprek gehad hadden, dus dat ze me later in haar kantoor verwachtte. Om kwart voor 12 ging ik, met wat lood in de schoenen, naar het kantoor. Het bleek dat ze onze gegevens nog niet op orde had en vroeg hoe het ging. Veel dieper ging het niet, dus er was niets aan de hand. Ze vroeg zelfs of we woensdag mee willen naar Zanderij, om een groep te begeleiden bij een excursie. Hier hebben we beide ja op gezegd, dus dat gaan we woensdag doen!

Eenmaal thuis aangekomen ben ik mijn sollicitaties gaan schrijven voor mijn WPO-stage. Een huisgenootje had risotto gemaakt, wat heerlijk smaakte. Hierna ben ik op tijd gaan slapen, omdat ik nog steeds aardig uitgeput was van de trip.

Dinsdag
Vandaag weer naar stage geweest en een taallesje gegeven. Blijft bijzonder dat ze hier vanaf groep 1 al in werkboekjes werken. Maar goed de kinderen en leerkrachten zijn dit gewend, alhoewel ik wel kleine stapjes probeer te maken om de stof concreter voor ze te maken.

Vanmiddag heb ik naast wat wasjes draaien, vrij weinig uitgevoerd. Dat was wel weer even lekker na de afgelopen dagen!

Woensdag
Emily en ik zijn vandaag mee geweest naar Zanderij 1, om een schooluitje te begeleiden van 2 groepen 7. Het was een gezellig ochtendje en mijngroep 7 bovenbouwhart is toch weer sneller gaan kloppen, heerlijk die bijna-pubers! De ochtend zelf stelde niet veel voor, ik begon met  mijn groep met de stille wandeling. Dit was een wandeling waar je dus stil moest zijn. Het ging erom dat de kinderen met hun zintuigen de omgeving gingen waarnemen, maar hier werd verder niets meer mee gedaan. Hierna was er een speurtocht waar de kinderen vruchten moesten zoeken die afgebeeld stonden in een boekje. Ze hebben goed gezocht en ze hadden bijna alles gevonden!

Toen we weer thuis kwamen zijn we heerlijk het zwembad in gesprongen en daarna met het hele huis uiteten gegaan, omdat een huisgenootje weggaat. Hierna zijn Emily en ik nog even naar ’t vat gegaan om een regenboog cocktailtje te drinken, met bitterballen. Nouja, je moet niet denken dat je een bitterbal in je mond steekt want dan valt het tegen. Het zijn een soort aardappel-kaas-groente balletjes met een krokant laagje, best lekker dus!

Donderdag
Vandaag had ik een afspraak bij de kapper gepland staan om weer terug naar blond te gaan. Mijn haar was al enorm uitgegroeid in de tijd dat ik hier zat, dus leek het me handiger om weer terug te gaan naar mijn eigen haarkleur. Toen ik daar aankwam was de reactie ‘ je hebt veel verf in je haar boi’. Het kwam erop neer dat ze het niet aan durfde om te blonderen omdat ik anders gestreept zal worden. Dit was niet helemaal mijn bedoeling dus ik heb doorgevraagd naar andere mogelijkheden. Uiteindelijk besloten dat ik gewoon mijn uitgroei bij wilde laten kleuren. De kapper vond het vreemd dat ik nu al grijs werd. Na 3x uitgelegd te hebben dat ik van mezelf blond ben, heb ik het opgegeven en heb ik ermee ingestemd dat ik grijsdekking wilde. Dit hebben ze keurig gedaan, alhoewel ze na 20 minuten föhnen vroeg of ik het echt helemaal droog wilde hebben 😉.

Hierna zijn we ons uniform gaan ophalen. Hij is iets anders dan hoe ik aangegevenuniform had, maar ik ben er dik tevreden mee!

Na het avondeten zijn we voor het eerst mee geweest naar kickboksen. Een groep van ons huis volgt daar al langer lessen, dus Emily en ik hadden vandaag een proeflesje. Je bokst daar met allemaal Surinaamse vrouwen, maar de trainers zijn wel mannen. Ze zijn erg fanatiek, wat het super intensief maakt maar wat wel erg motiverend werkt! Tussen het kickboksen ben je namelijk de hele tijd bezig met krachttraining en met je uithoudingsvermogen. Wij hebben een abonnement aangevraagd welke eind april afloopt. We kunnen vo

orlopig nog even 2x per week boksen dus!

Vrijdag

Vandaag had ik een sollicitatiegesprek voor mijn WPO-stage in Nederland, welke kont vergrotererg goed gegaan is. Hierna zijn Emily en ik naar ‘de stad’ gegaan en heb ik een sport shirtje voor het boksen gekocht. Ik voelde me toch wel een beetje amateuristisch met een normaal shirt aan, tussen al die fanatieke boksers namelijk! Hier kwamen we ook een onderbroek tegen met kontvulling, nu weten we waarom die dames hier zulke billen hebben!  ’s Avonds hadden wij een verjaardag van een meisje die in onze ‘pabo-groep’ zit en waarmee we op Fredberg zaten. We hebben lekker gebarbecued en hebben een leuk feestje gevierd! Zij hadden langs de weg eenfreddy Donnya 21puppy gevonden, waar kinderen mee aan het overgooien waren. De anderen uit het nest waren al dood, maar deze leefde nog dus hebben zij haar meegenomen. Het beestje is pas 3 weken oud, heeft Zika en is dus erg zwak. Hij is nagekeken door de DA en gaat nu bij hen opgroeien en als ze weg gaan, gaan ze een huisje voor haar zoeken.

Zaterdag

ZiplineVandaag was het weer tijd voor een tripje, omdat we hier zo weinig leuke dingen doen! Er stond een quadtour en ziplinen op de planning. Na een uur gereden te hebben kwamen we aan bij Parabello, waar de activiteiten plaats gingen vinden. Onze groep ging als eerst ziplinen, waar ik wel blij mee was. Man man ik scheet 7 kleuren toen ik al die hoge kabelbanen en plateautjes zag! Uiteindelijk viel het heel erg mee en was het super gaaf om te doen!

Hierna was het onze tijd om quad te gaan rijden. Wij kwamen aan bij de quads enquads kregen de mededeling dat 2 mensen samen op een quad moesten omdat er niet genoeg quads waren. Wij hadden echter speciaal bij deze touroperator geboekt omdat zij adverteren met ‘ 1 quad per persoon’. Toen we duidelijk hadden gemaakt dat dat niet ging gebeuren, is de groep in 2 opgesplitst en ben ik met mijn groepjes 2 uurtjes gaan wachten en chillen in de zon. Na het wachten was het eindelijk onze beurt, we mochten op de quads! Mijn groep vond het nogal spannend, dus hadden we afgesproken dat ik achterop ging rijden zodat ik de groep bij elkaar kon houden. Hierdoor had ik vaak de mogelijkheid om wat in te houden, zodat ik later vol gas richting de groep kon rijden. Het was zo enorm vet, niet normaal gewoon. We gingen door oude Suralco mijnen over het bauxiet, door plassen, over omgevallen bomen en enorm veel steile afdalingen! Er was een lastige afdaling, waarbij er heel precies gestuurd moest worden. Iedereen voor mij deed dit in 2 keer, dus eerst vooruit, dan in de quad in zijn achteruit zetten om de bocht in te steken en daarna weer vooruit. Ik zei met mijn grote mond dat dit makkelijk in één keer moest passen. Toen ik dichterbij kwam had ik gelijk al spijt van mijn uitspraak, want het was echt heel erg smal. Het is me godzijdank wel in één keer gelukt, anders had ik mezelf weer mooi voor schut gezet!

Hierna zijn we richting huis gereden en zijn we er bij ’t Vat uitgegooid. We werden wel ietwat vreemd aangekeken, omdat we nogal onder de modder zaten maar goed. Hier hebben we gelijk maar een hapje gegeten, een lekkere vette cheeseburger.

Eenmaal thuis aangekomen zijn we ons snel gaan opfrissen en klaar gaan maken voor project 84. Dit is een huisfeest van een groep meiden die we op de Fredberg hebben leren kennen. Rond half 11 zijn we even snel langs de supermarkt gegaan om wat drankjes te halen, daarna hebben we nog een meisje uit een ander studentenhuis opgehaald en zijn we naar het feest gegaan. Ze hadden het goed voor elkaar en het was hartstikke gezellig!

Rond 2 uur hebben we de taxi naar Tequila gepakt en hebben we het feestje daarmet mijn mentor Wardie voortgezet. Hier kwam ik ook mijn mentor nog tegen, dus daar heb ik nog even gezellig mee gekletst.Toen we naar huis gingen zijn we nog even gestopt bij de frietkraam en zijn we erachter gekomen dat ze daar echte kroketten hebben! Als je hier een bitterbal besteld, krijg je een bal met een aardappel-kaas-groente achtige vulling. Maar hier hebben ze dus gewoon de Nederlandse versie, goed om te weten!

Zondag

Vandaag was een vrij non-productieve dag. Naast wat wassen en series kijken is er niet veel gebeurd. Wel hebben we, weer, een afscheidsdinertje gehad van een huisgenootje.  Ik heb een heerlijke burrito gegeten, weer eens wat anders dan de bami en nasi van hier!

Dit was mijn weekje alweer, de tijd vliegt hier voorbij!

Brasa vanuit Sranan

Anne Merel

1. Marieke:
    19 maart 2018
    Ik ben zo trots op jou!
    Wat een gave dingen je doet en het zo ontzettend naar je zin hebt!
    Ik voel een boek aankomen want wat schrijf je toch goed.
    Veel plezier de komende dagen op alweer een nieuwe trip!
    😘😘😘
  2. Ellen:
    20 maart 2018
    Het leest weer heerlijk vlot weg, en je “pakkie” staat je goed hoor je zou zo door kunnen gaan voor een stewardess,
    Lekker genieten van deze week juf!
    Groetjes van ons. X
  3. Corine:
    20 maart 2018
    Geweldig Anne Merel.
    Zo mooi geschreven weer.
    Net of we er zelf bij zijn.
    Wat een belevenissen.
    Heel veel plezier...
    Ik kijk nu al uit naar je volgende verhaal😊😊