Week 11 'Dag van de arbeid zonder arbeid en heel veel feestjes'

8 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Dag lieve allemaal,

Dit is alweer een van mijn laatste verslagen, het gaat allemaal veelte snel! Ik hoop dat ik jullie ook deze week weer mee kan nemen in mijn avonturen die ik hier beleef.

Maandag
Vandaag was het weer tijd voor stage en stond ik alleen voor de klas, omdat mijn mentor, Wardie, nog verlof had. Ik vind het super gezellig als Wardie er is, maar af en toe een dagje alleen met de kinderen is ook fijn! We hebben leuke dingen gedaan en ze hebben lekker lang buiten gespeeld, want het was heerlijk weer.

Eenmaal thuis aangekomen niet veel bijzonders gedaan en in de avond zijn we cocktails gaan drinken bij ’t Vat. Het was namelijk tijd voor cocktails omdat we morgen een vrije dag hebben, dus dat vonden wij wel reden voor een feestje. Na de cocktails was het tijd om door te gaan naar D-bar, waar we onze avond/nacht hebben voortgezet. Hier kwam ik Wardie en haar vrienden, waar we het vorige weekend mee op trip zijn geweest, nog tegen. Zij gingen naar club Diamant en de rest van mijn groep ging naar huis. Toen ben ik met hen mee gegaan en kwamen we bij een best wel fancy uitziende club terecht. Hier nog even gedanst en wat gedronken en tegen de ochtend zijn we weer naar huis gegaan. Achteraf hoorde ik dat het een hoerentent was waar ik was geweest, maar goed de muziek was goed en het was gezellig dus daar gaat het om haha.

Dinsdag
Na wat ‘uitgeslapen’ te hebben zijn we rond 12 uur naar Zin gegaan, om te zwemmen. Het was namelijk vandaag de dag van de arbeid en dan arbeiden ze niet in Suriname! Heerlijk een dagje langs het zwembad gelegen dus. Hierna zijn we nog even naar het onafhankelijkheidsplein geweest waar een soort marathon aan de gang was. Hier was verder helaas niet veel te beleven dus zijn we maar weer ergens gaan eten, bij een van onze vaste tentjes Zusenzo.

Woensdag
Vandaag weer een dagje stage gehad, wat weer een gezellig dagje was. Het was vandaag ook de laatste keer dat er ouders kwamen kijken, wat erg fijn was. Het geeft toch een bepaalde druk aan de leerkrachten als er leerkrachten achterin de klas mee kijken. De kinderen waren lief vandaag en ik heb een leuke muziekles met hen gedaan. Ze waren er erg enthousiast over, ik hoorde onder het spelen-werken nog steeds kinderen ritmes klappen en dieren namen voorbij komen. Missie geslaagd dus.Muziekles
Hierna zijn we lekker gaan lunchen bij Tangelo, een tentje bij het hotel Torarica.
In de avond ben ik samen met Wardie en wat vrienden uit eten geweest bij het poffertjes en pannenkoekenhuis. En raad eens wat ik daar heb gegeten; geen poffertjes of pannenkoeken dus. Wardie en ik hadden een heerlijke hamburger en de mannen hadden bbq kip met patat, tot zover het poffertjes en pannenkoekenhuis dus haha. Hierna zijn we nog gaan poolen bij Margaritas tot vrij laat.

Donderdag
Ik ben vandaag extra naar stage geweest omdat ik dinsdag er niet was. Wardie en ik waren allebei aardig kapot en hadden al bedacht dat we wel even om de beurt konden gaan slapen, maar goed als je eenmaal doorgaat valt het allemaal best wel mee.

In de middag zijn Emily en ik even naar Kirpalani geweest om wat stoffen te halen om bandana’s van te maken. Dat is niet helemaal waar trouwens, we waren op zoek naar traktaties voor de kinderen maar kwamen naar buiten met stoffen voor onszelf, zonder traktatie in handen… Maar goed we hebben nog wat dagen om wat te halen gelukkig.

Het was vandaag donderdag, dus dat betekende natuurlijk weer een avondje stappen. Voor die tijd hebben we gezellig met ons huis en met het andere studentenhuis op de Wakibasoestraat gezeten en wat spelletjes gedaan. Hierna zijn we met de hele bups naar Havana vertrokken. Hier hebben we ons weer een avondje vermaakt. Na die tijd nog even bij een benzinestation gestopt om pizza te halen. Ik blijf me verbazen dat ze pizza bij bezinepompen hier hebben maar goed misschien is dat in Nederland ook wel zo maar heb ik het nog niet gezien.

Toen heb ik nog even met mijn ietwat aangeschoten hoofd met mama gefacetimed rond een uurtje of 6 hier, omdat zij bij Luca en Kyan was. Heerlijk als ik hen of Jill op beeld zie, daar kan ik echt van genieten!

Vrijdag
Na wat slapen was het alweer een nieuwe dag en zijn Emily en ik met een gids meekindje geweest naar zijn tante, die voor ons de stofjes wel even netjes af wilde werken. Hier hebben we uiteindelijk bijna 2 uur gezeten met super schattige kindjes die daar lekker aan het spelen waren.

In de avond zijn we naar Blauwgrond geweest, dit is een wijk waar je voor niet te veel geld lekker Javaans kan eten. Ik had weer lekker Teloh kip genomen, dat is een soort friet van cassave, met kousenband en, je raadt het, kip. Heerlijk vind ik dat, lekker met sambalpindasaus!

Het is vrijdag, dus dat betekende natuurlijk ook weer stappen. Het was immers onze laatste vrijdag dat we überhaupt konden stappen! Dus hop, wij hebben ons weer klaar gemaakt voor het 4e avondje stappen deze week en het was pas vrijdag. Na wat indrinken met het huis zijn we rond een uur of twee weer naar Tequila vertrokken waar we ons weer goed vermaakt hebben.

Zaterdag
Vandaag weer wat uitgeslapen en boodschappen gedaan met huisgenoten. Emmanuel, voor lange tijd onze enige man in huis alhoewel daar nu verandering in is gekomen, had een BBQ georganiseerd bij ons thuis. Het was met ons hele huis en nog 3 mensen van buitenaf. Het was super geregeld en echt geslaagd. Later op de avond hebben we nog Kingzen gedaan, een hilarisch drankspelletje waarbij heel wat afgelachen is. De verwachting was om met het hele huis uit te gaan, maar uiteindelijk zijn we maar met z’n 4e van ons huis gegaan plus nog 2 van buitenaf. Het was een super gezellige avond, we hebben enorm genoten van onze allerlaatste keer Tequila hier. Wat ga ik dat missen zeg!
Na het stappen zijn we bij ons het zwembad in gesprongen en hebben we het licht zien worden. Rond 7 uur was het mooi geweest en wilde we allemaal lekker gaan slapen. Op dat moment zag ik een grote gele plas bij ons buiten onder het afdak op de stenen liggen. Dit deed me enorm denken aan de plas van Max, dus ik dacht meteen dat één van de jongens op de grond gezeken had. Ik was al meteen een beetje over de zeik (;p) wie er nou zomaar op de grond ging staan plassen. Iets later kwam ik erachter dat het mijn eigen pak sap was die scheef in de koelkast lag met een gaatje erin waardoor het zo van binnen naar buiten doorliep. Dus hebben we de hele vloer nog staan nat maken en trekken rond 7 uur in de ochtend. Hierna zijn we lekker allemaal in bed gedoken.

Zondag
Na 5 avonden stappen in de week was ik echt wel kapot en heb ik dan ook een rustig dagje gehad vandaag. Man man wat was ik gesloopt, dit ben ik toch helemaal niet gewend! Dat wordt wel weer afkicken in Nederland denk ik, van al dat ‘over straat gaan’ zoals ze dat hier zo mooi noemen. In de avond zijn we wel nog uiteten geweest bij Jomax, een soort Mexicaan. Hierna ben ik lekker op tijd mijn bed ingedoken in de hoop dat ik iets bij kon slapen. Ik kan jullie alvast verklappen: In een nachtje slaap is dat nog niet gelukt en op het moment heb ik er zelfs een hard hoofd in dat het binnen een week gaat lukken. Maar goed, ik heb enorm genoten van mijn laatste ‘echte’ uitgaansweek.

Dit was het weer voor deze week, ik hoop dat ik jullie weer een goed inkijkje heb kunnen geven bij wat ik zoal hier allemaal doe. aankomende week al mijn laatste dagen stage, brr nog even niet denken aan afscheid nemen!

Liefs,
Anne Merel

1. Antoine:
    8 mei 2018
    Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Nu de tijd van gaan bijna is aangekomen merk ik dat ik ‘zo’ in jouw verhalen zit dat ik het zelf ook niet leuk vind dat jij weer verder gaat. Aan de andere kant, je neemt zo ontzettend veel ervaring en waanzinnige herinneringen met jou mee en dat is ook super natuurlijk!
    Daarnaast sluit hier een deur en gaan er ergens anders weer deuren open!
    Slaap lekker en tot snel!!
  2. Terry:
    8 mei 2018
    Niet te geloven Merel dat jij het bent die dit allemaal schrijft ....
    Het feestbeest zijn zit toch echt wel in jou , hahaha
    Geniet van jouw laatste ( stage ) dagen daar , en al die leuke verslagen lezen ga ik zeker missen !!!
    Dikke kus mamma xxxxxx
  3. Ellen:
    8 mei 2018
    Ouwe zuuperd 😂. Jeetje hoeveel uren zitten er in jou weken ? Leuk weer om te lezen ( volgens mij heb ik een week gemist, ff na kijken ) geniet er nog van meisje, dikke kus en de groetjes van ons. X
  4. Hans Eggengoor:
    8 mei 2018
    Leuk. Bedankt dat je ons een beetje deelgenoot hebt gemaakt van je "stage". Ben benieuwd welke Annemerel er terug komt. Je hebt zoveel bezondere dingen gedaan en gegeten.
  5. Ernst Voogd:
    8 mei 2018
    Man, man, wat een stapbeest ben jij. Wist niet dat mijn nicht dit zo goed kon.🤪🤪
    Oké, lastste week en dan nog even afkicken op Curacao. Geniet ervan.😘
  6. Anne Merel:
    9 mei 2018
    Antoine, zeker dat maakt het ook zo dubbel! Maar ik heb een enorm mooie tijd (gehad) waar ik mooi op kan terug kijken later!
    Mama, haha ik lijk toch meer op Maaike en Marieke dan je dacht he! :P
    Ellen, Helaas zitten er veelte weinig uren in mijn weken, ik had er nog wel een paar aan vast willen plakken! Dat genieten gaat lukken, dikke kus terug!
    Hans, wat leuk dat je me volgt, ik zal inderdaad wel wat veranderd terug komen door al deze ervaringen!
    Ome Ernst, Haha je moest eens weten! Afkicken of door feesten, wat zal het worden haha!
  7. Cor Voogd:
    9 mei 2018
    Nou dat wordt echt afkicken! Maar leuk joh die ervaringen! In curacau kan je lekker even relaxen!