Week 10 ' Afscheidnemen, een lekke band & stuwmeer'

2 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Dag lieve allemaal.

De tijd is weer eens voorbij gevlogen,  vandaar mijn late update.  Ik heb weer genoeg leuke dingen gedaan!

Maandag
Vandaag begon stage weer en deze week is het kijkweek voor de ouders. Hierbij mogen er groepjes van 6 ouders de ochtend tot 10 uur mee kijken met hun kinderen en zelf ook mee doen met de lessen. De kinderen waren erg flink omdat het natuurlijk nieuw was dat er ouders in de klas zaten en dat was best spannend voor ze!
In de avond zijn we uiteten geweest voor het afscheid van Stephanie, een huisgenootje. Het was erg gezellig, met een lach en een traan. Zij heeft hier zo’n zeven maanden gezeten en was een beetje het moeder figuur in huis omtrent dingen regelen en dergelijke. We gaan haar dan ook zeker missen in huis!

Dinsdag
Weer een dagje stage gehad vandaag. De kinderen waren al aan het idee van ouders in de klas gewend en waren helaas niet meer zo flink als gisteren. Maar goed het blijven heerlijke kinderen, ook zij hebben wel eens een dagje dat hun oren minder werken 😜
Om half 4 werd ik door mijn mentor Wardie en haar vriend Jermaine opgehaald om inkopen te gaan doen voor het weekend. We zijn samen met een vriend, Maikel, van hun gegaan, waarbij we na het boodschappen doen wat gingen drinken. Wardie en ik hadden het idee om een hoed te kopen voor op de boot tegen het verbranden. We hebben een legerachtige hoed gekocht inclusief nekflap. Inmiddels was het half 7 en vroegen ze of ik daar anders mee wilde blijven eten. We zijn later op de avond de auto ingestapt en zijn naar verschillende supermarkten geweest om grote garnalen te halen. Iedereen die mij kent zou weten dat ik niet zo van gekke dingen hou qua eten, maar goed ook die grenzen blijf ik hier verleggen. Maikel ging koken en vroeg of ik het ook wilde leren klaarmaken. Uiteindelijk heb ik vooral gekeken en zijn we rond 22:30 gaan eten. Het proefde verbazingwekkend goed! Het enige minpuntje was de peper, er waren er 2 ingezet omdat ik niet van peper houd. Hij vertelde alleen later dat hij ook de pitjes gestampt had en erdoor heen gedaan had, vandaar dat het zo pittig was. Gelukkig waren er ook nog andere Surinamers bij die konden bevestigen dat het inderdaad echt pittig was en het niet aan mij lag/ Maar garnalen is weer iets nieuws wat ik lust!

Woensdag
Vandaag weer een dag stage gehad en weer een afscheidsetentje, ditmaal van de vierling. Dit zijn 4 meiden die een paar dagen na ons bij ons in huis zijn gekomen. We hebben een super leuke tijd met hen gehad en het is dan ook super jammer dat ze weg gaan! we hebben bij een Creools resataurant gezeten waar we in een soort veredelde garagebox zaten. uiteindelijk hebben we onze tafels zelf naar buiten getild waardoor we leuk buiten langs de waterkant van de Surinamerivier zaten.
Na het eten zijn we nog wat cocktails gaan drinken bij 't Vat, voor de allerlaatste keer met de lieve vierling!

Donderdag
Vandaag was het tijd om afscheid te nemen van de vierling. Na veel knuffels zijn ze dan vertrokken en gingen Inge en ik naar de kapper. Knippen durfde ik toch niet aan, dus hebben we beide alleen onze uitgroei laten verven.
 Het was de bedoeling om in de avond uit te gaan, dus was ik om 20:30 naar bed gegaan om vervolgens de wekker om 23:00 weer de wekker te zetten. Hierna ben ik even beneden gaan zitten met de rest. Vlak voordat ze uit gingen had ik toch besloten om niet te gaan aangezien ik om 4:45 opgehaald zou worden om naar het stuwmeer te gaan. Dus heb ik toch nog even 3 uurtjes kunnen slapen.

Vrijdag
Vanochtend zou ik om 4:45 opgehaald worden, maar we waren met een groep van 18 man. Nu was dat natuurlijk een onmogelijke opgave om, met Surinamers, allemaal op tijd te zijn. Uiteindelijk werd ik rond 6 uur opgehaald en zijn we 2 uur later dan afgesproken vertrokken van het afgesproken verzamelpunt. De trip kon gaan beginnen naar het einde van het Brokopondomeer. Na een tijdje varen zijn we bij een eilandje aangemeerd en hebben we daar even gechilld en hebben de jongens gevist. Daarna hebben we nog een poosje door gevaren en zijn we op onze eindbestemming gekomen, een onbewoond eiland waar we de tenten hebben opgezet. Hierna hebben we niet zoveel meer gedaan naast wat koken.

ons kampUitzicht
Na het avondeten zijn we in het meer in het donker gaan baden en opfrissen.
In de avond hebben we de jongens tegen de meisjes gedaan, dat had een van de jongens mee. Dit was hartstikke gezellig en daarna opperde ik om het spel “juffen” te doen. Hierbij tel je en krijgt na iedere beurt een cijfer een opdracht zoals klap in je handen of wissel 11 en 4 om. Als je een fout maakt moest je shotten. Aangezien veel vanaf 8 uur in de ochtend al begonnen waren met drinken hakte het er goed in. Het was een hele gezellige avond en we hebben enorm gelachen!

spel

Zaterdag
Vandaag waren we al vroeg weer wakker en zijn we meteen weer begonnen met koken voor de rest van de dag. Eerst bami soep voor tussen de middag en daarna kousenband met kip voor de avond. rond half 2 waren we hier klaar mee en zijn we met de boot naar een ander eiland te gaan om te zwemmen en te baden. Het ging nogal stormen dus konden we niet gelijk met de boot weer van het eiland. We hebben een hele fotoshoot gehouden met de dames op het strand, wat erg lachwekkend was 😂

bootjefotoshoot
Toen de wind wat was gaan liggen zijn we terug gevaren naar ons “basiskamp” en hebben we daar een spelletje gespeeld. Wat mannen gingen alvast langs het water lopen opzoek naar kaaimannen en hadden er een geschoten.Kaaiman
Om 10 uur stond de kaaimanjacht gepland, maar uiteindelijk ben ik rond 12 uur met de mannen mee gegaan op kaaimanjacht. Het gaf was wel spannend zo laat op het water opzoek naar kaaimannen, maar het doodschieten zelf vond ik natuurlijk minder. De kaaimannen zijn niet in een keer dood dus sommige vluchten nog weg waardoor we ze kwijt raakten.
Om 4 uur kwamen we weer terug en heb ik de kaaiman die eerder op de avond was geschoten. Na nog wat gedronken te hebben met de groep, ben ik rond 5 uur naar bed gegaan.

Zondag
Na een paar uurtjes slaap was het tijd om eerst te koken voor de middag en daarna het kamp op te ruimen. Rond een uur of 1 zijn we de boot ingestapt en zij we naar een eilandje gevaren waar we wat gegeten hebben. Hierna zijn we door gaan varen naar het einde begin van het stuwmeer, waar de auto's geparkeerd stonden.
Er is één weg in Suriname richting het binnenland, die de highway wordt genoemd. Hier gaat dus erg veel verkeer over, waardoor de weg enorm slecht is met veel kuilen en gaten. Wij reden vol in een gat waardoor de band lek was. Gelukkig reden we in een hele stoet van 5 auto's waarvan één een reservewiel had.
Dit hadden we ook weer overleefd en het was tijd om lekker te gaan slapen, ik heb wel wat slaap in te halen namelijk!
Het was weer en tof weekje, met een nog toffer weekend!
Maandag moet ik zelf voor de klas staan en de rest van de week samen met Wardie.

Liefs,
Anne Merel

1. Wilfried en Marleen:
    2 mei 2018
    Hoi Anne Merel. Wat weer genieten zeg. Fijn dat je zo'n leuk weekend hebt gehad. Je moeder zal trots op je zijn...aan de garnalen 😃 Voor jullie komt het afscheid ook dichterbij 😢. Dus nog even volop genieten met elkaar. 😙 Wilfried en Marleen
  2. Corine:
    5 mei 2018
    Leuk leuk👌😊
    Garnalen zijn zeker heel lekker😉
    Mooi verslag.
    Veel plezier😘
  3. Renee:
    6 mei 2018
    tjonge jonge, garnalen en kaaimannen. Dat wordt ook aanpassen straks voor de anderen thuis als jij gaat koken ;-)