Week 3 'Met Fred op de Fredberg'

12 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Dag lieve allemaal,

Maandag

Vandaag ging ik weer naar stage en toen ik aankwam was er 1 leerkracht, alleen mijn mentor. Ik vroeg of de leerkrachten van groep 1 en de andere groep 2 ziek waren, maar dit was niet het geval. De eerste leerkracht had verlof en de ander was te laat. Ik vroeg wie groep 1 ging doen en het antwoord daarop was: jij. Prima, ik ken die kinderen al een beetje omdat ik ze iedere ochtend opvang. Er was echter niets klaar gelegd of voorbereid, terwijl ze donderdag al wist dat ze er maandag dus niet zal zijn. Maar goed, ik heb een hartstikke leuke ochtend met de kinderen gehad. We begonnen met de ochtend ceremonie, daarna hebben we gebeden en wat liedjes in de klas gezongen en daarna heb ik het paasverhaal uit de bijbel, ja ja ik heb een stuk uit de bijbel gelezen, voorgelezen. De bedoeling was dat ze van het verhaal een tekening gingen maken, maar dit bleek aardig lastig omdat het zostage speelzaal moeilijk is om te tekenen dat iemand opstaat uit zijn graf. Hier hebben ze zich een tijdje mee vermaakt en daarna ben ik met ze naar het ‘speellokaal’ gegaan. Daar heb ik een klein lesje drama gegeven waarbij ik mooi de beginsituatie kon bepalen. Er kwam vrij weinig uit, omdat ze hier nauwelijks tot geen drama krijgen. Een mooi projectje om mee aan de slag te gaan dus!

Hierna zijn ze lekker gaan eten en heb ik gevraagd of ze buiten mochten spelen. Hier is niet dat vanzelfsprekend namelijk. Als je in het speellokaal bent geweest gaan ze vaak niet meer naar buiten. Ze hadden zo veel energie, logisch ze zijn immers 4/5 jaar, dat het lekker was dat ze even mochten uitrazen buiten. Hierna heb ik ze in de ‘hoeken’, lees tafels, aan het werk gezet met materiaal en was het voor mij tijd om naar de overkant te gaan voor een gesprek met de begeleider vanuit Nederland. Het was de bedoeling dat het schoolhoofd hier ook bij was, maar die meldde vanochtend dat ze er toch niet was in de middag. Prima gesprek verder gehad en hij was ook nog even langs mijn mentor gelopen. Ze had alleen maar lovende woorden en vond me erg ‘flink’, dat is een positief woord hier 😉, voor de klas staan! Toch weer fijn om te horen, van een leerkracht van hier.

Na stage zijn we naar de stoffenmarkt gegaan om stof te halen voor ons uniform. De kleuren zijn bepaald vanuit school, namelijk donkerblauw met appeltjesgroen. Dit hebben we nu gehaald en brengen het morgen naar de naaister, ik ben benieuwd!

Eenmaal thuis aangekomen ben ik nog even voor school bezig geweest en hebben we de taxi gepakt naar de Hermitage mall. Ik wilde graag een sportlegging voor op trip en wat shirtjes kopen, maar helaas niet geslaagd. Wel heb ik een scrub gevonden waarmee ik hopelijk van mijn paarse rug af kom! Morgen maar opzoek naar een sportlegging en shirtjes en dan zijn we hopelijk klaar voor onze eerste echte trip. Donderdag vertrekken we namelijk naar de Fredberg!

Dinsdag

Vandaag weer een heerlijk dagje stage gehad. Ik begin me steeds meer thuis te voelen op deze school, ook al gaan er dingen anders dan dat ik gewend ben. Ik heb vandaag een rekenlesje gegeven, waarbij ik het wat concreter heb gemaakt. Hier worden dingen op het bord of op papier uitgelegd, maar wij leren om het de kinderen te laten ervaren. Zo heb ik vandaag een stoel in het midden van de klas gezet en een kind ervoor, erachter of ernaast gezet om die begrippen aan te leren. De kinderen moesten dan bijvoorbeeld zeggen welk kind er voor stond. Dit was ook weer een goede herhaling van de namen voor mij, wat nog best lastig is. Ik heb breng namelijk ook aardig wat tijd door in de andere klas, maar ik kan wel zeggen dat ik ze er vandaag wel aardig in heb kunnen krijgen.

Ik kreeg van mijn mentor het voorstel om met haar mee te gaan naar haar kookklas, maar helaas ging dat vandaag niet lukken omdat ik naar de naaister moest. Waarschijnlijk ga ik over 2 weken met haar mee naar haar ‘horeca klas’, ik ben erg benieuwd! Ook leek het haar leuk om samen uit te gaan naar Havana, dus dat gaan we binnenkort ook gezellig doen.

In de middag zijn we naar de naaister geweest voor ons uniform, welke over 2 weken klaar is. Ik kan niet wachten om eindelijk een uniform te hebben, dan hoor je er toch net nog wat meer bij. Hierna zijn we doorgegaan naar de Tulip, een van de best geordende supermarkten van Suriname. Dit was echt een walhalla vergelijken met de Chinezen supermarkten hier. Er waren zoveel Nederlandse producten, dat Emily en ik er gewoon gelukkig van werden. Ik dacht dat ik niets gaf om Nederlandse producten maar als je dan echte chocomelk of koopmanspannenkoekenmeel ziet staan, geeft dat toch een ‘thuis’ gevoel!

Hierna zijn we aangeschoven bij het eten thuis en hebben we een lekker avondje gehad!

Woensdag

Vandaag hadden we een workshop/presentatie op het programma staan, voor schoolhoofden en leerkrachten vanuit het RKBO. Emily en ik deden dit over coöperatieve en actieve werkvormen en energizers. Het was een geslaagde dag, waarbij we veel kennis en ervaring uitgewisseld hebben met lokale onderwijsdeskundigen.

Hierna ben ik met wat meiden van een andere pabo naar een grote Chinezenwinkel gegaan om een sportlegging en hoge sokken te kopen voor in de jungle. Het laatste stuk moest ik alleen fietsen omdat zij in een ander studentenhuis wonen. Na nog geen minuut alleen fietsen vloog mijn ketting, voor de tweede keer deze week, eraf. Gelukkig had ik de vorige keer goed opgelet toen een man mij kwam helpen met de ketting erop leggen. Binnen 5 minuutjes lag hij er weer op en kon ik mijn weg vervolgen.

Eenmaal thuis aangekomen heb ik wat wasjes gedraaid en mijn tas alvast wat ingepakt. Hierna zijn we met de begeleider vanuit de Radiant pabo’s en de andere pabo studenten uiteten geweest bij blauwgrond, een straatje waar allemaal Javaanse restaurantjes zitten waar je voor weinig, goed kan eten.

Donderdag

Vandaag is onze jungle tocht begonnen. Om 7 uur moesten we bij Suforyou zijn,instagram waar we met een groep van 8 toeristen vertrokken. Wij waren met z’n 6e en er waren 2 gidsen bij, Fred en Desong. Wij hadden Fred “aangevraagd”, hij is degene die de Fredberg ontdekt heeft, vandaar de naam. Deze man is een bekende vogelaar en heeft bijvoorbeeld ook een documentaire met de BBC gemaakt en is met Humberto Tan bevriend en is daar samen mee op pad geweest om vogels te spotten. We kwamen na een rit van 4 uur aan op het basiskamp, waar we meteen verrast werden door een groep whitefacesaki’s (apen) ! Fred heeft net een nieuwe telescoop, wat echt zijn baby is. Hierdoor konden we alle dieren enorm dichtbij zien.  Vandaag stond op de planning om richting de grotten te lopen, waar onze eerste overnachting plaats ging vinden. Eenmaal aangekomen waren we enorm bezweet van de klim en wilde we ons wel even opfrissen en dit kon in een kreek onder bij onze grot. Hier heeft Fred de vaderrol op zich genomen en heeft voor ons allemaal als levende douche gespeeld d.m.v. bakjes water over ons heen te gooien. Fred en DesongHierna hebben Fred en Desong pasta gemaakt en hebben we lekker om een kampvuur gezeten. Fred heeft hier een Saramaccaans verhaald verteld welke door hen verteld wordt om uit te leggen waarom spinnen bij mensen in huis wonen en waarom jaguars bang zijn voor mensen. Leuk om zo ook weer een stukje cultuur mee te nemen! Na het verhaal zijn we laat op de avond de jungle ingegaan om kaaimannen te gaan spotten. Helaas hebben we geen kaaimannen gezien, maar wel boomkikkers, hagedissen en heel, heel, heel veel spinnen. Ik moest er wel even aan wennen om overal glinsterende oogjes te zien van al die spinnen bah! In een kreekje zag Fred een vis en hij wilde zijn hoofd eraf hakken, maar de vis was iets sneller dan gedacht dus werd het zijn staart. We hebben hem eruit gehaald en hij heeft uiteindelijk alsnog zijn hoofd eraf gehaald zodat hij dood ging. Na ons nachtelijk avontuur zijn we lekker, nou ja echt lekker ligt een hangmat niet, gaan slapen.

Vrijdag

Ik heb geloof ik ieder uur wel gezien, maar wat was ik vrolijk toen ik wakker werd! Want wat is het bijzonder om wakker te worden met al die jungle geluiden. We hebben lekker ontbeten en zijn naar dé Fredberg gelopen. Ik schrijf lopen, maar het was meer klimmen het was nogal stijl namelijk! Onderweg zijn we ook nog 2 schildpadden en een neusbeer tegen gekomen en enorm veel vogels waarvan ik de namen niet meer weet. Compleet uitgeput zijn we op het hoogtepunt aangekomen,fredberg slaapplekken maar er was gezegd dat er een douche op dit kamp was dus daar hadden we onze hoop op gevestigd. We zagen de douche al staan en verlangde er enorm naar, maar helaas was het water op. Dus werd het iets lager op de berg weer improviserend douchen met onze Fred.  Hierna hebben we lekkere tosti’s met pompoensoep gegeten.

hut bouwenOnderweg waren we op het fantastische idee gekomen om samen een hut te maken. Dit hebben we dan ook gelijk uitgevoerd, de hut van boerin Bertie (expeditie robinson) was er niks bij! Oké dat is niet helemaal waar, hij is een paar keer ingestort, maar we zijn er wel trots op. We hebben nog wat fotoshoots gehouden op de berg omdat het uitzicht hier zo adembenemend is. Je hebt echt het idee dat je op het topje van de wereld staat. Overal waar je kijkt zie je fredberg uitzichtoerwoud onder je, zo bijzonder. We hebben een hele tijd hier gezeten en genoten van het uitzicht. We zagen wat ara’s en een geelkop gier vliegen. Ook hebben we brulapen en spidermonkeys in de bomen gezien! Rond 6 uur kwam er een groep van 10 bij, waar we de rest van de trip mee samen zijn geweest. We zaten op de rand van de berg al helemaal klaar voor de zonsondergang maar helaas was het te bewolkt om het te zien. In de avond werd er weer lekker voor ons gekookt en hebben we daarna weer op het uitzichtpunt gezeten. Wij hadden matrassen mee genomen om op te liggen en Fred heeft verteld over de sterrenbeelden. Je kon hier super veel sterren zien omdat er in de hele omgeving geen sterren zijn. De maan komt hier echter iedere dag op een ander tijdstip, ik geloof iedere dag 2 uur later. Om 2 uur in de nacht zagen we voor het eerst de maan pas, wat best apart is omdat wij gewend zijn om altijd een maan te zien in de avond. Ook de grote beer wordt pas laat op de avond zichtbaar. Later op de avond hebben we zelfs Jupiter nog gezien. Toen de andere groep naar bed was hebben wij samen met de andere gidsen onder de sterrenhemel gedanst op Surinaamse muziek. Dit was echt bijzonder om mee te maken!

Zaterdag

Om half 6 stond Fred voor onze neus om te vragen of we kwamen kijken naar Saturnus en naar de zonsopgang. Ik sprong gelijk uit bed en ben met anderen naar het uitkijkpunt gelopen. Saturnus was super goed te zien, echt heel gaaf! We zaten in het donker bij de afgrond met uitzicht op het hele oerwoud en hoorden de brulapen ontwaken. Wat een indrukwekkend geluid was dat zeg! Na 2 uur hier gezeten te hebben zijn we gaan ontbijten en kon onze terugtocht naar het basiskamp weer beginnen. Na weer veel vogels gespot te hebben kwamen we aan op het basiskamp en zijn we lekker gaan zwemmen. Alhoewel er ook piranha’s en kaaimannen zaten hebben we op wat kleine krabjes en een paar happerige visjes niets gevoeld. In de middag ging ik me omkleden en keek ik in de spiegel op de wc in ons huisje. Daar kreeg ik even de schrik van mijn leven, er zat een super grote, dikke vogelspin. Ik was echt op 10 cm afstand en het was echt super erg schrikken! Gelijk mijn huisgenootjes erbij gehaald en nadat we samen een tijdje gegild hadden kwam er een handjevol gidsen aan die dachten dat er iemand vermoord werd. Een van de gidsen pakte hem op en in een opwelling zei ik dat ik hem wel op me wilde hebben. Dit liet hij zich niet twee keer zeggen en voor ik het wist kroop er een huge vogelspin op mijn arm en rug! Doodeng, maar ik vind het wel super tof dat ik het meegemaakt heb!

We hebben hier verder een relaxed dagje gehad en zijn rond half 6 weer met de bus een stuk gaan rijden naar een plek om kaaimannen te spotten. Die hebben we helaas niet gezien, maar we hebben wel toekans, ara’s, een regenboog boa, een andere kleine slang en een reuze aap boomkikker gezien.                    slangetjeReuzeapenboomkikker

Na het avondeten hebben we weerwolven gedaan en daarna weer gedanst. Rond 3 uur vonden we het mooi geweest en zijn we voor het eerst in deze dagen, lekker in een bed gaan slapen. Mijn bed was de enige zonder klamboe en aangezien in ons huisje de vogelspin zat, was dat wel even wennen. Maar ik heb me er overheen gezet en heb die paar uurtjes heerlijk geslapen.

Zondag

Vandaag begon de dag om 7:45 en hebben we weer gezellig met z’n alle ontbeten. Na het ontbijt zijn we ons klaar gaan maken voor een laatste jungle wandeling, dit keer met doel om de rotshanen te zien. We hebben, weer, een stuk omhoog geklommen en zijn uiteindelijk bij de broedplaats van deze mooie vogels gekomen. Helaas waren ze net op pad, maar het alfamannetje blijft dan altijd achter en die hebben we dus kunnen bewonderen.

spring

Eenmaal thuis aangekomen en nadat het plan 3x gewijzigd was, zijn we eerst gaan eten. Dit was weer warm eten, namelijk rijst, groente en gehakt in een bitterkomkommer gewikkeld. Dit was weer verrassend lekker! Hierna zijn we de kreek in gegaan naar een stroomversnelling. Man man man wat een rotsen en enge dingen hebben we onderweg gevoeld! Na heel wat schaafwonden en dubbel geklapte tenen, kwamen we aan bij de stroomversnelling. Ook dit ging tussen alle rotsbrokken door en was dus niet echt super fijn, maar het was wel erg leuk om mee te maken! Hierna hebben we alles ingepakt en zat onze eerste echte binnenland trip er al weer op!

Op de terug weg hebben we weer heerlijk liedjes gezongen. Het lievelingsliedje van de gidsen was toch wel ‘’Je bent nog niet gelukkig met een mooie vrouw’. Echt het opzoeken waard, hij blijft gegarandeerd de hele dag in je hoofd zitten.

Er komen nog meer foto's op mijn Facebook te staan, maar ik heb de foto's nog niet ontvangen aangezien we vanavond pas rond half 9 terug thuis waren.

Ik kijk terug op een geslaagde week en een indrukwekkende trip. Wat is Suriname toch een mooi land!

Liefs,

Anne Merel

1. Lars Koelewijn:
    12 maart 2018
    Leuk zo te lezen wat je allemaal mee maakt! Lijkt meer op een vakantie dan stage, hahaha
  2. Corine:
    12 maart 2018
    Wat een prachtig verslag Anne Merel.
    Leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt .
    GEWELDIG!
    Blijven schrijven hoor.
    Ik kijk uit naar he volgende verslag.
    Heel veel plezier en succes met alles xxx
  3. Terry:
    12 maart 2018
    Wat een belevenissen weer !!
    Supergaaf Merel , straks wil je echt nooit meer terug 😜😜
  4. Ernst Voogd:
    12 maart 2018
    Hee is dit mijn nicht Anne-Merel?? Wat een avontuurlijk type ben je en wat het eten betreft... jij lust ook alles😂😂
    Geniet maar lekker van al deze mooie ervaringen.
  5. Anita Boerkamp:
    12 maart 2018
    Geweldig wat jij daar allemaal mee maakt
    Super leuk z'n verslag👍
  6. Renee:
    12 maart 2018
    Huh ...vogelspin?? 😳, wat ongelofelijk veel beesten en mooie natuur! Supergaaf! Wat een enorme ervaring zo. Straks wil je toch niet meer terug. 😁
  7. Ellen:
    13 maart 2018
    heb je hem gekust? de boomkikker ;-) Wat een belevenissen allemaal geweldig! Lekker genieten overal van, en ik ben erg nieuwsgierig naar je uniform.
  8. Joke Diekmann:
    13 maart 2018