Week 6 'Paasbrunch, bezoek aan een tempel en een paasdienst in de kerk'

2 april 2018 - Paramaribo, Suriname

Week 6

Vandaag weer een weekverslagje van mijn kant, vanuit het prachtige Paramaribo!

Maandag
Vandaag heb ik weer een dagje stage gehad. Ik ben met de kinderen naar het speellokaal gegaan en ben daar met hen in een kring gaan zitten. Ik had een ei meegebracht en ben daar met hen over in gesprek gegaan. Uiteindelijk kwamen ze op de vraag of er nu een kuiken in zat of niet. Ze hebben het ei doorgegeven om te voelen en te luisteren, sommigen waren ervan overtuigd dat ze het kuiken al konden horen piepen! De groep wilde natuurlijk wel antwoord op hun vraag, dus hebben we het ei open gemaakt. De spanning was van hun gezichtjes af te lezen, het blijft zo leuk om zulke momenten te creëren met de klas! Er zat natuurlijk geen kuiken in, nadat we daar over door gefilosofeerd hadden heb ik ze een liedje over een kuiken uit een ei aangeleerd. Hieraan had ik wat bewegingen gekoppeld waardoor ze het enorm leuk vonden om mee te doen!

Na stage ben ik nog even lekker het zwembad in geplonsd en heb ik verder een relaxed dagje gehad.

Dinsdag
Vandaag was alweer de laatste schooldag voor de vakantie, dus was het tijd voor een paasontbijt. Alle ouders hadden onwijs veel eten meegebracht en gemaakt, van samosa tot patat! Om 8 uur zaten we met de kinderen dus al aan de lekkernijen met soft (zo noemen ze hier frisdrank). Leuk om te zien hoe betrokken de ouders hier zijn en hun taak serieus nemen om wat lekkers mee te nemen.

De kinderen hebben verder lekker gespeeld, het was echt een laatste schooldag voor de vakantie zonder al te veel verplichtingen voor de kinderen.

Op de terug weg naar huis zijn we nog even wat fruit voor morgen gaan halen. Emily moest een watermeloen mee brengen, dus wij stopte langs de weg bij een fruitkraam. De watermeloenen hier zijn echt huge en wij waren op de fiets. Emily heeft hem achterop haar bagagedrager toch mee naar huis gekregen! Naast een watermeloen hadden wel ook nog een pompelmoes mee genomen, dat lijkt een beetje op een kruising tussen een sinaasappel en een grapefruit, maar van buiten lijkt het meer op een galia meloen. Deze vrucht hebben we hier al vaker gekocht en is super lekker, alleen lastig te pellen/schillen.

Vanavond was het weer tijd om te kickboksen, we waren immers vorige week niet meer geweest dus was het weer tijd om sportief bezig te zijn. Het was weer een heftig lesje, maar je hebt in iedergeval wel altijd het gevoel dat je echt wat gedaan hebt!

Woensdag
Vandaag was het tijd voor het teamuitje! Om kwart voor 8 stonden we klaar op school, omdat we om 8 uur gingen vetrekken. Maar dit bleek wat te vroeg, laten wegat in de weg het erop houden dat het om het Surinaams 8 uur vetrokken. Na 1,5 uur in de bus gezeten te hebben kwamen we aan bij Bigi Kroetoe. We reden met de bus door smalle zandwegen over het recreatie terrein, totdat we een enorme klap hoorde en we stil stonden. De bus stond helemaal scheef, dus iedereen moest uit Bigi Kroetoestappen. We liepen naar buiten en zagen dat een voorwiel in een enorm gat vast zat. De chauffeur heeft wat zand weg geschept en vroeg of er een paar dames in de bus wilde zitten zodat het andere wiel de grond ging raken. Wij gingen dus weer aan een kant in de bus zitten, maar we waren niet zwaar genoeg. Toen we vroegen of er nog wat dames bij wilde komen met wat dikkere billen lukte het en was de bus uit het gat!bigi kroetoe

We hebben de hele dag lekker geluierd en gezwommen. Alle Surinamers zochten de zon op, terwijl wij bakra’s vol in de zon gingen liggen. Alhoewel ik dit maar een kwartier volgehouden heb, aangezien het ontzettend warm was.

Het was een gezellig dagje, waarbij ik mijn collega’s weer een stukje beter heb leren kennen!

Donderdag
Vandaag was weer een lekker dagje, we hebben bij een voor ons nieuw tentje geluncht. Hier hadden ze allemaal westerse/Nederlandse dingen, dus heb ik weer heerlijk aan een broodje tonijn salade gezeten!

Vandaag ben ik niet mee uit geweest, maar ben ik met een huisgenootje thuis gebleven en lekker wat serietjes terug gekeken.

Vrijdag
Vandaag gingen Emily en ik vol goede moed naar de Hermitage mall om lekker te winkelen. Het was vandaag echter goede vrijdag, waardoor de winkels pas om half 4 open gingen. Daar stonden we dan met ons goede gedrag om half 2 bij een gesloten winkelcentrum. Van iedereen waaraan we hebben gevraagd kregen we andere openingstijden terug. De Mac was gelukkig wel open, dus daar hebben we een tijdje gezeten. Uiteindelijk gingen er een paar winkels wel wat eerder open, waardoor we nog wel wat te zien hadden. Uiteindelijk heb ik een leuk shirtje en Ipanema slippers gekocht.

’s Avonds was het tijd voor mijn ontgroening op de partybus. Je ziet ze hier veel rond rijden, maar ik was er nog nooit op geweest. Met de studentenpas kun je ‘aan boord’ treden en krijg je ook nog gratis drank. Nouja drank, het is een mix van Borgoe (rum), vodka en stroop (ranja). Je voelt je wel een beetje een bekeken, maar het is wel een belevenis op zo’n bus!

Uiteindelijk stopte we bij D-bar, waar we de avond voortgezet hebben, met de nodige drankjes en dansjes. We zijn hierna nog even naar Tequila geweest, maar hielden het hier al snel voor gezien en zijn lekker naar huis gegaan.

Zaterdag
Vandaag zijn we naar een Hindoeïstische tempel geweest. Hier waren enorm groteIn boeddha houding op een Hindoetempel beelden, welke erg indrukwekkend waren om te zien! We hebben hier lekker rondgelopen en gekeken en zijn nog even bij de zee gaan zitten. Het water is rond de kust echt bruin hier, omdat er zoveel modder ligt. Toen we terug kwamen van de tempel hebben we lekker Roti afgehaald en hebben hier weer heerlijk van genoten!

HindoetempelIn de avond hebben we een filmpje gekeken en de documentaire SoSo lobbi, welke over stagiaires gaat. Nouja, eigenlijk vooral ook over de studentenjagers. Grappig om ‘bekende’ jongens te zien die zeggen geen studentenjager te zijn, terwijl je hier in het echt het tegenovergestelde ziet. Het was een slechte documentaire, maar wel enorm leuk om te zien, vooral omdat het allemaal zo herkenbaar is!

Zondag
Vanochtend ging al op tijd de wekker, want er stond een ochtendje kerk op de planning. Ja jullie lezen het goed, ik ben op eerste paasdag bij de kerk geweest! En niet bij zomaar een kerk, namelijk bij de Tabernacle of fait hand love. Dit is een enorm swingende kerk, met dus veel zang en dans. Het was erg bijzonder om mee te maken, degene die alles aan elkaar praatte was eerder een komiek. Er werd veel gelachen en er was veel ruimte voor eigen inbreng van de mensen. Er werd ook nog gevraagd wie er voor het eerst in de kerk was, dus wij staken onze handen op. We werden hartelijk welkom geheten en uitgenodigd voor een gesprek na de dienst waarbij we ons woord aan Jezus konden geven. Na bijna 2,5 uur in de kerk gezeten te hebben, stonden mensen naast ons op om weg te gaan. Met hen zijn we mee gelopen, we hadden namelijk een lunchafspraak staan met de rest van het huis. Toen hield een vrouw ons aan en vroeg aan mij of we al weg gingen. Ze vertelde me dat we onze liefde voor Jezus nog konden betuigen na de dienst. Ik vertelde haar dat we een afspraak hadden en dat we misschien de volgende keer nog in gesprek kunnen gaan. Dit werd goed geaccepteerd en we konden gaan.

Nadat we ons thuis wat hadden opgefrist  hebben we een taxi gepakt en zijn we lekker gaan lunchen. Het plan was om nog even met een bootje over de Suriname rivier te varen, maar het werd erg slecht weer dus zijn we na het lunchen lekker naar huis gegaan.
We hebben heerlijke taco’s gegeten en daarna lekker een filmpje gekeken op balkon.

Dit was mijn verslag alweer voor deze week. Oh boy, wat gaat de tijd snel hier!

Brasa van Anne Merel

1. Cor Voogd:
    2 april 2018
    Wederom een hele belevenis! Kijk uit naar het volgende verslag!
  2. Anita Boerkamp:
    2 april 2018
    Super leuk stukje
    Wat heb jij het gezzelig daar