Week 8 'Isadou, plantagetour en Bigi Pan'

16 april 2018 - Nickerie, Suriname

Dag lieve allemaal,

Als allereerst wil ik even laten weten dat ik het super leuk vind dat zoveel mensen mij volgen! Ik vind de reacties ook altijd super leuk om te lezen, heel lief van jullie!

De vakantie is voorbij, alweer 2 weken zijn er omgevlogen! Ik heb een lekkere vakantie gehad zoals jullie al hebben gelezen en zo meteen verder zullen lezen. Het is fijn om tijd te hebben om het land zo goed te kunnen ontdekken, maar ik heb ook weer zin om naar mijn kinderen te gaan en me weer meer op hen te focussen de aankomende weken.

Maandag
Vandaag zijn we met de auto vetrokken naar Atjoni. Van hieruit vertrekken erAtjoni allemaal boten naar de verschillende dorpjes aan de Suriname rivier in Boven Suriname. Wij gingen naar Isadou, een soort vakantie eiland ter hoogte van het Marrondorpje Jaw Jaw.
Eenmaal aangekomen op Isadou hebben we het eilandje wat verkend en hebben we even in de Surinamerivier gezwommen. De stroomversnelling had ik iets onderschat. Ik nam Isadoueen iets te grote stap in het water waardoor mijn zweefmoment langer was dan gepland. Dit zweefmoment was lang genoeg om me nee te nemen met de rivier. Gelukkig stond onze gids een stukje verderop die mij zo uit het water viste. Vanaf nu was ik dus maar extra voorzichtig, met al die rotsen in het water wil je niet meegesleurd worden. Hierna zijn we naar Jaw Jaw geweest waar we een dorpswandeling hebben gedaan. Mooi om te zien dat onze gids het dorpje zo goed kent, alle kinderen komen naar hem toe rennen om hem een brasa te geven.Jaw Jaw

Verder hebben we nog veel ‘huisdieren’ gezien. Ik blijf het lastig om te zien hoe dieren hier behandeld en gehouden worden, maar tegelijkertijd probeer ik ook te kijken naar de positieve kanten. Zo hadden ze een verblijf vol met soepschildpadden om op te eten, wat ansich wat sneu aan doet. Maar ze hadden wel veel ruimte, waardoor ik er al geen moeite meer mee heb. Meer moeite had ik met het baby aapje wat aan een man vast geklampt zat of met de baby toekan in een veelte klein kooitje. Verder was het dorpje erg mooi en hebben we weer een inkijkje gehad in de Marron cultuur.Jaw Jaw In de avond was het de bedoeling om kaaimannen te gaan spotten. Het regende echter zo hard dat we dat maar uitgesteld hebben en er een avondje kaarten van gemaakt. Ook ontzettend gezellig!

Dinsdag
Vandaag hebben we een junglewandeling gemaakt. Hier hebben we door de vele parapluregen niet echt veel dieren bij gezien. Op de foto is te zien wat de Marrons gebruike

n als paraplu. Na 2 uur gelopen te hebben was het wel weer mooi en zijn we met de boot terug gegaan naar ons eiland. Hier hebben wij het fenomeen ‘Hangmatteren kun je leren’ mogen ervaren. Alberto, onze gids, heeft ons even uitgelegd hoe je het beste nu kon hangmatteren. Emily en ik wisten dit wel, maar de ouders van Emily zijn ondertussen ook ruimschoots geslaagd! Verder hebben we

Wilfried helpennog wat gechilld bij de rivier en hebben we in de avond de kaaimannentocht gedaan. We hebben 3 kaaimannen gespot, wat super tof was! Daarbij hebben we ook nog een boomboa gezien, wat toch ook speciaal blijft als je die zomaar in een boom ziet hangen.

Kaaiman

Woensdag

Voor vandaag stond het schoolbezoek op Jaw Jaw op de planning. De dochter van de baas van het eiland heeft ons meegenomen naar deze school. Zij zit ondertussen in groep 8 en heeft ook even op deze school gezeten. Nu zit zij in Paramaribo op school, maar haar wens is om later gids te worden. Dit was een mooie kans om daarmee te oefenen, super dapper van zo’n meisje dat ze dat zomaar durft!

Het was helaas alweer tijd om ons paradijselijke eiland weer te gaan verruilen voor de drukke stad. Rond half 2 vetrokken we van Isadou en eenmaal aangekomen in Paramaribo zijn we nog even lekker uiteten geweest bij Jomax. Hierna zijn Emily en ik nog even door gegaan naar de voetbal, om even te gaan kijken. Grappig dat je hier al zoveel bekenden hebt, dat je overal bekenden tegenkomt.

Donderdag

We hadden al zolang niets leuks meer gedaan, dat het vandaag wel weer tijd werdMariënburg voor een plantagetour. We zijn door Febo opgehaald en zijn naar Rust en werk, Nieuw Amsterdam, Frederiksdorp en Mariënburg geweest. Bij de laatste plantage werd de Mariënburg rum en Borgoe gemaakt. Vooral dat laatste vonden wij erg leuk, omdat dat nu het drankje van Suriname is. Wij zijn hier rondgeleid door een oud-werknemer van de Borgoe fabriek die daar 40 jaar gewerkt had. Deze man was vol passie aan het vertellen wat erg leuk was!

Oude Borgoe fabriekOnze lieve gids

Bij de plantage rust en vrede werden we door een man rondgeleid die thuis kaaimannen en schilpadden opvangt. Hij zegt ze na 7 dagen altijd weer vrij te laten, maar wat je daar precies van moet geloven weet ik nog niet. De beesten zagen er wel goed uit en hadden een ruim verblijf. Wij mochten de kaaiman vast houden en daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! de foto’s hiervan heb ik nog niet binnen maar die zullen waarschijnlijk wel op Facebook verschijnen.

Op het einde hebben we nog dolfijnen gespot, wat ik niet vaak genoeg kan doen. Je blijft ‘ohh, wauw’ roepen als je weer zo’n beestje het water uit ziet springen! Het was vandaag donderdag, dus was het ook weer tijd voor Havana. Voor die tijd zijn we maar weer naar Loco gegaan en zijn we met de partybus richting Havana gereden.

Vrijdag
Na een drukke week was het vandaag weer tijd om te relaxen. Na wat uit geslapen te hebben, lees 5 uur in je bed 10 uur weer wakker, kon de dag weer beginnen. Eerst ben ik met wat huisgenootjes naar Readytex gegaan, een hele leuke souvenirwinkel. De dingen die ik bedacht had te kopen als cadeautjes waren er natuurlijk niet meer, maar het eerste deel van de souvenirtjes is eindelijk binnen. Hierna ben ik met 2 van hen door gegaan naar de Hermitage thermen, waar we een massage gepland hadden. We lagen met z’n 3e op een kamer, wat erg gezellig was. Mijn masseuse had echter wat opgekropte frustratie in zich denk ik, want sommige delen leek ze bijna te breken. Maar over het algemeen was het hartstikke lekker en was ik goed ontspannen!

Aangezien we nu dichtbij de shopping mall zaten zijn we daar ook maar even langs gegaan en heb ik eindelijk de zonnebril gekocht waar ik al vanaf het begin hier over twijfel. Hierna hebben we wat bij de Mac gegeten en zijn we naar huis gegaan en hebben we een rustig avondje gehad.

Zaterdag
Om half 9 werden we vandaag verwacht bij het SUforyou kantoor, voor weer de volgende trip. We zijn met bijna het hele huis naar Bigi Pan vetrokken. Dit is een groot meer met laagstaand water. Na 6 uur reizen met bus en boot kwamen we aan op een mooie Lodge op het water. Hier heb ik samen met een huisgenootje deKanoën met Linda kajak gepakt en zijn we richting de flamingo’s gepeddeld. Dit was door de sterke stroming nog best zwaar, maar we zijn uiteindelijk met veel rust en geduld tot een meter op 2-3 afstand van de flamingo’s gekomen. Erg gaaf om ze van zo dichtbij te mogen bewonderen! Ook hebben wij de rode ibis mogen spotten, wat erg mooie vogels zijn. Later op de dag zijn wij met de motorboot weer naar de vogels te gevaren en hebben wij de boten voor een bepaalde plaats stil gelegd. Hier komen de rode ibissen, de reigers en nog meer vogels iedere avond naar toe om de nacht door te brengen. Het was erg machtig om al die vogels tegelijkertijd aan te zien komen!

’s Avonds hebben wij met een oudere (alhoewel, later op de avond naar voren kwam dat hij 57 was, 70 had ik heb zeker ook gegeven) Javaan gepraat die pas sinds kort in het toerisme zit. De beste man had al wat borrels op en kon heerlijk vertellen. Ik heb me kostelijk vermaakt, totdat hij begon over hoe je het beste brulaapvlees klaar kon maken. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat mijn nekharen hiervan rechtovereind gaan staan. Het is gewoon niet oké om op een beschermde diersoort te jagen, laat staan om trots te vertellen hoe je ze doodschiet en gaat bereiden. Toen daarna het verhaal van de zeeschildpad kwam, die hij ook zo lekker vond op zijn bord, was hij mijn sympathie kwijt. Uiteindelijk hebben we toch nog een hele tijd met de beste man gepraat, omdat ik juist die cultuurverschillen reuze interessant vind.

Hierna hebben we nog even met de rest van ons huis wat gedronken en wat spelletjes gedaan. Om half 5 was het mooi geweest en zijn we in onze hangmat gekropen. Om 7 uur waren we alweer klaar wakker, een groot deel van de groep lag namelijk al een poosje langer in hun hangmat waardoor zij wel weer klaar waren met hangmatteren.Groep Bigi Pan

We hebben heerlijk ontbeten en zijn hierna de boot ingestapt om verderop naar een plek te gaan in de plas waar minderen rommel op de bodem ligt. Het was namelijk tijd voor het modderbad! De grond is van klei, waardoor je je heerlijk in kan smeren met modder/klei vol mineralen. Helaas was het aardig hard aan het regenen, waardoor we het ijskoud hadden op de boot. Na wat pabo liedjes erin geknald te hebben, kregen we het gelukkig al wat warmer.

Na het modderbad moesten we weer de boot in en kon het kou lijden weer gaan beginnen. In het water was het heerlijk, maar op de boot met wind en regen is het toch echt wat minder in je bikini. Eenmaal aangekomen op de lodge verlangde we naar een warme douche, maar die hadden ze helaas niet. Wel hadden ze emmers en een hokje met een gat in de bodem naar de plas, waardoor het water weg kon lopen. Inmiddels zijn we enorm handig geworden met het baden met koud water zonder douche dus ook dit overleefden we wel weer!

Na de lunch kon onze barre tocht naar huis weer beginnen. Het de hele bootreisboot duwen super hard geregend, iedereen was doorweekt en had het koud. Om bij Bigi pan te komen (dus ook op de terugweg) moet je de boot zelf over een soort sluis heen drukken. Ik wilde even tegen de gids zeggen dat de rails verkeerd lag. Toen ik dit deed, liep ik op een glad stuk waardoor ik achterover uitgleed. Ik was al nat, maar nu zat ik ook nog onder de modder: top! Gelukkig waren we al snel bij de bus, waar ik me snel omgekleed had en een shirtje en broek, de enige kledingstukken die nog een beetje droog waren in mijn tas, aan te doen. Hierna hebben we nog ongeveer 4,5 uur in de bus gezeten en eenmaal thuis aangekomen hebben we heerlijke pizza’s laten komen van de Pizzahut.

Morgen begint mijn stage weer, ik heb enorm veel zin om de kinderen weer te zien. Ik ben benieuwd naar hun verhalen en wat zij zoal doen in zo’n schoolvakantie.

Aankomende week heb ik vrij weinig op de planning staan. Wel moet er nog een inhaalslag gemaakt worden qua schoolwerk en gaan we zaterdag en zondag naar Brownsberg, maar daarover meer in mijn volgende blog!

Liefs,

Anne Merel

1. Anita Boerkamp:
    16 april 2018
    Whoo annemerel wat gaaf allemaal
    Geniet er nog ma lekker van
    Liefs anita
  2. Antoine:
    16 april 2018
    ‘De vakantie zit er weer op’?!
    Jeetje wat doe jij (doen jullie) veel indrukken op zo Merel! Waanzinnig.
    Geniet er nog lekker even van!

Tot snel.
  3. Ton:
    Mooi verslag!
  4. Anita:
    16 april 2018
    Het was weer gezellig. Is het het regenseizoen daar ? Jullie hebben best vaak regen.
  5. Els Schonk:
    16 april 2018
    Een vakantie to remember hè meid?!
    Heerlijk hoor!
    Ik “zie” allerlei bekende namen voorbij komen, zó leuk.
    En volgende week dus naar BrownsBerg. Dat wordt óók leuk👌🏼😀! Ik kijk uit naar je volgende verslag😊. Veel plezier nu bij/met je kinderen🙋🏻‍♀️
  6. Opa Henk:
    16 april 2018
    Dag Anne merel, Wat een leuk verslag we hebben ervan genoten Wat heerlijk dat je dit allemaal meemaakt.Dat pakken ze nooit meer van je af.Met ons gaat het goed.Maar we missen wel de auto.
    Groeten van Oma en Opa
  7. Ernst Voogd:
    Hey Anne-Merel,
    Wat een leuk verhaal weer. Een vakantie binnen een grote vakantie, binnen een stage!
    Tjonge wat maak jij veel mee. Let goed op stromingen vh water!
    Brasa!!
  8. Cor:
    17 april 2018
    Wederom een verslag om van te genieten! Floortje Dessing heeft een opvolger! Zal ik John bellen? Kus papa, momenteel in zuid Marokko!
  9. Ellen:
    18 april 2018
    Geweldig, leuk weer om te lezen vooral hier buiten in t zonnetje, nu wordt je verhaal nog “ kleurrijker ! P