Week 12 'Afscheid op stage, laatste keer Havana en Apiapaati'

21 mei 2018 - Paramaribo, Suriname

Week 12

Dag lieve allemaal,

De tijd is zo snel gegaan, maar ik wil jullie in het kort toch nog mee nemen in mijn laatste twee weken Suriname. Ik heb het deze keer niet zo goed bijgehouden, dus zullen het wat beknoptere verhalen worden!

Maandag

De laatste stageweek is helaas aangebroken, dus ben ik van plan om extra van de kinderen te gaan genieten. Vandaag weer een dagje stage gehad. Ik zou vandaag eigenlijk een les voor mijn lessenserie geven, maar de kinderen waren zo goed zelf bezig en mijn mentor en ik waren zo aan het kletsen dat mijn les er niet meer van kwam. Gelukkig heb ik nog twee dagen hierna dus er was geen paniek. In de middag ben ik bezig geweest voor school. Dat ontwikkelportfolio schrijft helaas zichzelf niet namelijk haha! Verder niet veel gedaan meer vandaag.

Dinsdag

Vandaag eerst weer stage gehad, waarbij ik mijn muziekles heb gegeven. De Muziekles stagekinderen vonden dit enorm leuk en hebben echt genoten! Na stage zijn Emily en ik op pad gegaan voor de traktaties voor de kinderen. Daarnaast hebben we nog een bloemetje voor het schoolhoofd gekocht en had ik nog wat leuks voor mijn mentor gehaald. In de avond hebben we wat huisgenoten aan het werk gezet die mee hielpen met het maken van de surprise, super fijn van die lieve huisgenootjes!

Woensdag

Vandaag was dan echt de laatste stagedag, maar ik heb nog geen afscheid van de kinderen genomen, want volgende week woensdag ga ik terug omdat ze nog wat voor mij hadden. Dus het was een beetje een dubbele dag, het was wel de laatste keer in mijn uniform en voor de klas, maar gelukkig was het nog geen definitief afscheid. De traktatie viel erg in de smaak bij de kinderen gelukkig!

Traktatie

Later op de avond ben ik samen met de zus van mijn mentor naar club Diamond geweest, de hoerentent waar ik al eerder heen was geweest. Het was vanavond ladiesnight en er kwamen strippers dus dat wilde wij wel even zien! Wij waren de enige meiden die geen prostituees waren daar, dus dat was wel een beetje awkward. Maar we hebben deze avond, of eigenlijk nacht,  onze ogen uitgekeken naar hoe de prostituees er bij liepen en natuurlijk hoe de strippers hun werk deden! Leuk om een keertje gezien te hebben maar we voelde ons er wel een beetje ongemakkelijk bij haha!

Donderdag

Vandaag ben ik nog even bezig geweest met mijn portfolio en ben ik daarna nar Times mall geweest om te informeren naar de mogelijkheden voor dreadlocks. Dit konden zij wel gelijk zetten dus ben ik in de stoel gaan zitten en had ik na 3 uur, 175 dreads op mijn hoofd! De reacties van mijn huisgenoten waren hilarisch, ze schrokken zich rot maar de meesten vonden het na even wennen wel heel erg cool!

In de avond ben ik met Wardie, mijn mentor, uiteten geweest wat erg gezellig was. Met WardieOp de pierWe waren zo aan het kletsen dat toen ons hoofdgerecht kwam, we ons voorgerecht nog niet aangeraakt hadden. Hierna wilde we nog even poolen, maar er waren allemaal semi-professionals aan het spelen waardoor wij maar aan de zijkant zijn gaan zitten en een lekkere cocktail hebben gedronken. Hierna zijn we nog even naar de pier van het Torarica gelopen en heeft ze me daarna naar huis gebracht. Toen ben ik nog met wat huisgenoten wat gaan drinken thuis en konden we daarna door naar onze laatste avond Havana! We hebben enorm genoten hier, het was weer een super gezellige avond.

Vrijdag

Iets te gezellig eigenlijk, want we waren weer rond half 6 thuis. Normaal gesproken niet erg, maar om 6:45 kwam de taxi alweer om ons op te halen voor de 4-daagse trip die gepland stond voor dat weekend. Toen stond ik voor de keus om een halfuur te gaan slapen of om meteen door te gaan. Ik heb voor het laatste gekozen en ben mijn tas in gaan pakken en toen zijn we vertrokken richting Apiapaati. Eerst zijn we met de bus richting Atjoni gereden, wat zo’n vier uur rijden was. Een van de gidsen (Stanley) was die nacht ook tot laat uit geweest dus de halve bus lag de heenweg te slapen. Op Atjoni aangekomen zijn we in de boot gestapt en zijn we 3 a 4 uur, ik weet het niet meer precies misschien doordat ik dus niet helemaal wakker was haha, gaan varen op de Suriname rivier naar het eiland Apiapaati. Hier werden we verwelkomt door het zusje van Stanley, Vanessa, een drie jarig meisje dat al Met Vanessahelemaal gewend is aan al die toeristen op ‘haar’ eiland. Ze heeft ons haar papegaai laten zien en ze heeft met mijn dreadlocks gespeeld, dat vond ze wel reuze interessant. Na een paar keer tikkertje gespeeld te hebben was ze niet meer bij ons weg te slaan, wat ik alleen maar leuk vond! Zij liet zien dat ze al goed tot 5 kon tellen in het Nederlands, dus heb ik het haar later ook in het Engels en Turks geleerd.

In de avond hebben we nog even wat gedronken en gedanst met de gidsen en zijn we daarna lekker op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag

In de ochtend heeft Mooiboy, de andere gids, ons zingend wakker gemaakt voor het ontbijt. Ze hadden het weer goed voor elkaar, een lekker roerbak eitje lag al voor ons klaar. Hierna hebben we onze sportieve kleren aangetrokken en zijn we richting wat marrondorpjes gelopen. Ook zijn we langs een medische post gegaan, wat erg leuk was om te zien! Bij een van de dorpjes konden we onze tassen droppen bij de oom van Mooiboy en zijn we daarna de ananasberg gaan beklimmen. Toen we hier naar onderweg waren, begon het in de jungle keihard te regenen. We hebben geprobeerd te schuilen onder wat bladeren die Mooiboy voor ons verzamelt had, maar het mocht niet baten we waren kletsnat

Ananasberggeregend. Dat was niet het ergste, om de berg te beklimmen moest je steile stukken over de stenen lopen wat nu spekglad was. Gelukkig zijn we heelhuids boven gekomen en konden we, droog, genieten van het uitzicht. Hierna moest echter de barre toch naar beneden beginnen wat een stuk minder soepel ging. Mooiboy had het zwaar met al die onhandige meiden die hij op moest vangen en iedereen is wel een paar keer uitgegleden maar gelukkig niets ernstigs aan over gehouden.

Hierna zijn we terug gelopen naar de oom van Mooiboy en hebben we onze bikini aangedaan en stond Stanley ons op te wachten bij de rivierkant. Toen hebben lekker geluncht en zijn we richting de Tapawatra watervallen gevaren. Erg mooi om te zien, maar het water was te hoog om erin te gaan.

Op de band met Stanley en Lisa

Hierna hebben we de band achter de boot geknoopt en zijn we over de rivier gaan racen. Dit was echt super leuk om te doen! Verder hebben we nog even Slangetjegezwommen en hebben we in de avond spelletjes met de gidsen gedaan. Stanley had ook nog een slangetje gevonden, dus die hebben we maar weer even vast gehouden!  Daarna weer lekker gedanst en weer (te) laat op bed gegaan.

Zondag

Na het ontbijt zijn we weer naar een dorpje geweest waar we bij Apiapaati met Sanne en Lisabinnenkomst door Mooiboy geschminkt werden met één of andere substantie uit een vrucht. Hierna zijn we richting de grandan watervallen gegaan. Normaal gesproken kun je hierin watertuben maar het water was helaas te hoog waardoor we er wel even doorheen gelopen hebben. Veel stukken moesten we echt 1 op 1 met een gids doen omdat je anders weg gespoeld werd door de harde stroming, het was erg gaaf om die kracht zo mee te maken! We hebben de gidsen hierna nog even lief aangekeken of de band nog even achter de boot kon en dat mocht, dus hebben we ons weer even als kleine kinderen gedragen en hebben ons goed vermaakt!

’s Avonds weer een gezellig avondje gehad en lekker geluierd.

De rest van de trip zal ik jullie in mijn volgende blog vertellen! Dat zal dan ook mijn laatste blog worden met verhalen uit Suriname!

Liefs,

Anne Merel

1. Miranda en Jeroen:
    21 mei 2018
    Wat een leuke en spannende dingen die je mee maakt Anne merel veel plezier verder nog
  2. Marleen Fluitman:
    21 mei 2018
    Suriname achter gelaten met een traan, wat een mooie tijd hebben jullie gehad.
    Nu nog even genieten op curaçao.
    xxx Wilfried en Marleen
  3. Ernst Voogd:
    21 mei 2018
    Haha, mijn nicht die een hele nacht en dag ‘doortrekt’. Super Merel!
    Echt een dochter van je vader!👍🏻
    Nog een past weekjes en dan horen we alle live verhalen.
  4. Anne Merel:
    22 mei 2018
    Miranda en Jeroen, Jaa ik maak hier zeker veel leuke dingen mee! Daarom vind ik het zo moeilijk om Suriname achter me te laten...
    Marleen en Wilfried, inderdaad Pff afscheid nemen is nooit leuk maar al helemaal niet als je je ergens zo thuis voelt!
    Ome Ernst, Hahaha Ja inderdaad, ik ga steeds meer op papa lijken hè ohoh 😜
    Ik kan nier wachten om alles live te vertellen!